Tientallen miljoenen guldens verdienen Internetproviders dit jaar aan de liberalisering van de telecommarkt. Ze worden eindelijk betaald voor het genereren van telefoonverkeer en zijn niet langer de onbezoldigde tikkengenerator van PTT Telecom.
Hoe steekt dit in elkaar?
Sinds een jaar proberen telecomaanbieders afspraken te maken over 'interconnectie'. Waar dit niet lukt grijpt de regelgever Opta in, wat gunstig uitpakt.
Interconnectie is een duur woord voor de koppeling van het PTT-telefoonnetwerk met het netwerk van een concurrent. Het gaat overeenkomsten tussen PTT en haar concurrenten over de uitwisseling van telefoonverkeer tussen de netwerken van beide partijen. Centraal staat het tarief voor uitwisseling, het interconnectietarief.
Indien u een telefoonaansluiting heeft bij A2000 en met een PTT-abonnee belt, dan betaalt A2000 een deel van het tarief aan PTT-telecom. Omgekeerd geldt hetzelfde principe.
De interconnectietarieven zijn opgebouwd uit een aantal componenten. Zo is er een dag- en avondtarief, en worden er bedragen uitgewisseld voor het opbouwen van een verbinding, en voor het instandhouden daarvan per minuut.
Interconnectie-afspraken kunnen voor de Internetprovider van groot belang zijn. Internetproviders genereren miljoenen gesprekken per jaar, en honderden miljoenen belminuten. Voor concurrenten van PTT is het uitermate interessant om deze stortvloed aan telefoontjes van providers af te wikkelen.
Ze krijgen door de interconnectie-overeenkomsten enkele centen van PTT voor het opbouwen van een gesprek, en enkele centen per minuut dat dit gesprek duurt, mits de abonnee een PTT-abonnee is. Ook voor concurrenten van PTT is het aansluiten van internetproviders een manier om snel extra omzet te genereren. Per middelgrote provider gaat het om een bedrag van enkele tientallen miljoenen guldens per jaar.
In mijn vorige functie als directeur van Xs4all heb ik er in een vroeg stadium bij PTT, Enertel, A2000 en Telfort op aangedrongen om een percentage van het interconnectietarief aan de provider terug te geven. Dit had de naam 'kick-back' regeling. Providers ontvangen op die manier geld voor elk telefoongesprek dat door hun klanten wordt opgebouwd.
Aanvankelijk reageerden de nieuwe telecomaanbieders sceptisch op mijn voortdurende aandringen op een kick-back regeling. Het idee dat de telecomaanbieder de klant betaalt voor het genereren van telefoonverkeer was blijkbaar te vooruitstrevend.
Nu, een jaar later, wordt 'kick-back' standaard aan grote providers aangeboden door alle telecomaanbieders in de markt. Er is een felle concurrentieslag aan de gang tussen verschillende aanbieders, en daar beginnen providers nu de vruchten van te plukken.
Ook PTT Telecom is druk bezig zich te herori‰nteren. Ze ontkomt er natuurlijk niet aan om er voor te kiezen om op gelijke voet te gaan concurreren met Telfort, Enertel, Worldcom en A2000.
De liberalisering in de telecommunicatiemarkt is een geschenk uit de hemel. Jarenlang hebben providers reguliere tarieven moeten betalen aan PTT Telecom voor het aansluiten van telefoonlijnen, ondanks het feit dat de providers veel omzet voor PTT genereerden. Door concurrentie in de markt is daar nu een einde aan gekomen; providers krijgen geld toe van de telecomaanbieders voor het verkeer dat ze genereren.
Voor de consument is dit gunstig. Deze zal merken dat de prijs/kwaliteit verhouding van de Nederlandse providers verbetert.
Felipe Rodriquez - felipe@xs4all.nl